Celé dejiny ľudstva bola staroba obdobím múdrosti a odovzdávania pokladu životnej skúsenosti a odvahy mladým ľuďom. V súčasnosti nie vždy tomu tak je. Ukazuje sa však, že to má veľa výhod.
Ako tieto spoločné aktivity obohacujú seniorov?
Lekári konštatovali zlepšenie všetkých dôležitých funkcií u starých ľudí, iskru v očiach a zvýšený záujem o život. V priebehu medzigeneračných činností nadovúdajú senioripocit užitočnosti, rastie tiež ich sebadôvera a sebaúcta, rastie schopnosť vyrovnať sa s chorobami, zlepšuje sa motivácia a vnímanie seba samého, vytvárajú si nové priateľstvá, čím dochádza k obmedzovaniu ich sociálnej izolácie. Seniorom sa vďaka medzigeneračným činnostiam naskytá príležitosť komunikovať s deťmi, hrať sa s nimi, čítať im, pomáhať im pri domácich úlohách, chodiť s nimi na prechádzky a ihriská, tráviť s nimi dni voľna, čiastočne sa aj o ne starať, odovzdávať im lásku, skúsenosti a porozumenie. Prostredníctvom aktivít podobného charakteru je možné docieliť opätovné zmobilizovanie vnútorných síl starších ľudí a ich osobnostného potenciálu za účelom ich znovuzapojenia do aktívneho prežívania staroby.
Ako obohacujú medzigeneračné aktivity deti?
Keď spoločné činnosti seniorov a detí začali skúmať odborníci, prišli na to, že prinášajú deťom viacero benefitov:
- Pri styku so staršími ľuďmi deti nadobudnú zmysel pre zodpovednosť, veľkorysosť, solidaritu a naučia sa tolerancii.
- Aktivizácia a vzájomné prepojenie detí a starších ľudí má pozitívny dopad na postoj k vyučovaciemu procesu, nielen na správanie žiakov, ale aj na skupinovú spoluprácu a zapojenie sa do aktivít.
- Deti, ktoré sa v škole stretnú s rozličnými etapami života a sú vystavené realite starnutia, lepšie vnímajú pojem času a získajú konkrétne oporné body pre porozumenie limitov a osobných dejín.
- Mladí ľudia prijímajú cez spomienky starších ich dedičstvo a môžu sa tak ako jednotlivci lepšie etablovať. Prepojením spomienok spolu so svedectvom vlastného dlhého života odovzdávajú starší mladším nielen rozmer minulosti, ale otvárajú im aj budúcnosť.
- Skúsenosti zo škôl ukazujú, že spolupráca rozličných generácií uľahčuje používanie písomného a ústneho prejavu. Učitelia spozorovali kvalitatívny prínos nielen v písomných školských prácach žiakov, ale aj zlepšenie čítania.